Alla Tesla Semi’s lastbilskonkurrenter

Sammanställning över de lastbilstillverkare som kan komma att konkurrera med Tesla.

Det kommer inte som en direkt överraskning att många tillverkare redan aviserat en eller annan plan på att förbereda omställning till hållbara fossilfria system. Några har kommit ganska långt i utvecklingen. Tex. Daimler som redan testkör ute hos sina kunder. Via Autobild.de har vi översatt en lista på de intressantaste.

Daimler

DAIMLER’s räckvidd är upp till 20 mil. Tio fordon i två varianter, vardera med en bruttovikt på 18 respektive 25 ton, kommer att säljas till större kunder under de kommande veckorna (inklusive Edeka, Hermes och den schweiziska Migros-gruppen, ”livsmedelsjätte”). Dessa ska testas under verkliga förhållanden. Tillåtna axellasten är 11,5 ton. Två elmotorer nära naven på bakaxeln levererar vardera 125 kW. Energin kommer från litiumjonbatterier med 240 kWh. Beroende på laddstation, kan de laddas tre till elva timmar med en CCS-kontakt (Combined Charging System).

Daimler – Fuso

Daimler-dotterbolaget Fuso levererade den 14 december 2017, de första av eCanter (upp till tre ton nyttolast, upp till 10 mil räckvidd). Lätta lastbilen är bara början: E-Fuso, man planerar en tung lastbil med en räckvidd på upp till 350 kilometer och upp till elva tons nyttolast. Se länk: ”E-FUSO Vision One”.

Deutsche Post StreetScooter

Deutsche Post: Sedan mitten av 2016 har de producerat sin egenutvecklade StreetScooter, som finns tillgänglig i de två varianterna ”Work” (nyttolast: 900 kg) och större ”Work L” ”(1190 kg) som paketleveransfordon. Enligt uppgift finns de nu även att beställa för övriga kunder. I april 2017 presenterades den större Work XL baserad på Ford Transit, som skall produceras i slutet av 2018 för Deutsche Post i 2500 exemplar.

Navistar

NAVISTAR från Illinois, USA påstår de kan överträffa Tesla när det gäller el-lastbilar år 2025. Företagschef Troy Clarke berättade för specialistportalen trucks.com, i slutet av 2019 eller början av 2020 kommer den första el-lastbilen att vara på väg. Samarbetspartner är dessutom VW Truck & Bus GmbH, som innehar knappt 17 procent av Navistar. Fördelarna Navistar har över Tesla är sin produktionskapacitet och dess starka marknadsposition i USA. – Enligt dem själva.

Nicola

Nikola baserat i Salt Lake City (USA), som arbetar tillsammans med bilelektronik-företaget Bosch på två lastbilar som heter One och Two. Till skillnad från Tesla eller Thor, körs lastvagnarna på väte. En tank bör räcka för upp till 190 mil, två elmotorer levererar upp till 1000 hk. Planerad lansering: 2021.

Volvo FE-Hybrid

VOLVO LASTVAGNAR är inte riktigt på banan ännu. De har hybridbilar i sitt program men planerar eldrift under 2019. Det kan komma att gälla Volvo FE och FL?

Thor Trucks, USA påbörjar produktionen av ET-One 2019. Det futuristiska fordonet är tänkt få en räckvidd på upp till 48 mil och skall används framför allt vid godstransport. https://www.cnbc.com/2018/02/07/thor-trucks-electric-semi-test-drive.html

Tesla Semi

Sist men inte minst, så att säga: Tesla Tesla Semi, som lanserades i november 2017, har fått många beställningar de senaste månaderna från större kunder, som DHL och man planerar att kunna producera så många som 100,000 enheter om året. Tesla Semi planeras komma i produktion redan under nästa år.

http://www.autobild.de/artikel/uebersicht-e-lkw-konkurrenz-zum-tesla-e-truck-3922499.html