Lördagen den 28 april besökte vi energi och Elbilsmässan i Filipstad
Som väntat var det stor uppslutning och stundtals trångt mellan fordonen vid macken men parkeringsplatser fanns det gott om i området så det blev inte någon röra ändå.
Myndigheter och lokala energibolag (bla Näckåns Energi AB) gav vetgiriga besökare information om laddning av elbilar, hemma och på offentliga laddstationer med snabbladdare. Karlstad Energi visade sin utrustning bla på plats. Storfors kommun var också på tårna och erbjöd energi och klimatrådgivning – Hanan Othman och Olof Edén. Flera andra lokala företag deltog också i aktiviteterna. Bla Fredrik Dahlöv från AB Elfirman som visade smarta elboxar för villa och flerfamiljshus. Elcyklar var även på plats med kunniga informatörer. Anders Björbole, Värmlands Energiförening höll ordning på alltihop.
Tesla Club Värmland var på plats med sina privata bilar, totalt hela fem Model S. Christer Hildén ledde gärna nyfikna runt bland bilarna, svarade villigt och kunnigt på alla frågor som ställdes.
En nyfiken person ställde kritiska, men bra frågor kring laddning och om en elbil har någon värme alls? Det fick han tydliga svar på. Se förklaring nedan.
- De är billaga i drift: Elbilar har så mycket bättre verkningsgrad och drivs med elbatterier. Därför sparar du 6 till 8 kr/mil på att köra elbil alltså 9.000 till 12.000 kronor på 1.500 mil.
- Värme: Elbilar har såklart värme. Innerutrymmena värms av överskottsvärme från elmotorn och av värmeelement som drivs av batterierna. Typ värmepump. En rolig detalj är att förbrukningen är väldigt låg när fordonet är stillastående. Därmed går det att övernatta i bilen och ändå hålla lagom varmt trots under -30 grader!
- Laddning: Ladda på natten. Stoppa i ladd-kontakten på kvällen och bilen är fulladdad på morgonen. Eller gör samma sak på jobbet. Inga extra stopp på macken och diesel/bensindoft på händerna. På långresan kollar du i gratis-appen var du kan ladda.
Bilhandlarna var där med sina bilar men de stackars säljarna verkade outbildade!!?? Hundai-representanten sade själv ”Jag är ju bara säljare. Jag har inte ens kört Hundai IONIC Electric!” Det enda han kunde visa var nomala traditonella funktioner. På en annars rätt prisvärd Hundai IONIC electric.
Det verkar helt klart att elfordon kommer att uppmärksammas allt mer, även som dragplåster till lokala evenemang kring energifrågor.