Renault överraskar med segelfartyg för transatlantiska frakter!

Vad krävs för en förbränningsfri sjöfart? Renault har tagit ett radikalt grepp om saken och har seriösa planer på ett mycket spännande koncept med (två) segelfartyg som skall kunna klara upp till ca 500 bilar.
Man säger sig kunna sjösätta dessa redan 2020!?

På detta sätt kan man slippa utsläpp med hela 90% av ett konventionellt fraktfartyg. De sista tio procenten ligger på hybridmotorerna som används endast i hamnar där det är höga krav på tid och plats vid kaj.

Samarbetspartnern är NEOLINE – Frankrike med säte i Nantes.
På deras hemsida finns mer information och mycket bilder.

Car manufacturer, Groupe Renault, is partnering with French designer and operator of cargo sailing ships, NEOLINE, to reduce the carbon footprint of the Group’s supply chain. NEOLINE has designed a 136-meter ro-ro with 4,200 square meters of sail area it says has the potential to reduce CO2 emissions by up to 90 percent through the use of wind power primarily, combined with a cost-cutting speed and optimized energy mix. commission the vessels by 2020-2021 on a pilot route joining Saint-Nazaire in France, the U.S. Eastern seaboard and Saint-Pierre and Miquelon (off the coast of Newfoundland in Canada).