#rapidgate: Uppdaterat 18-04-4 – Nissan Leaf 2018 40 kWh

Officiell kommentar från Nissan 18-04-03

Se klippet nedan:

“The 2018 Nissan LEAF has charging safeguards to protect the battery during repeated fast charging sessions in a short period of time. While the safeguards may increase charging times after multiple fast charging sessions, they are important to maintaining battery life over an extended time period.”

Många tycker nog att kommentaren borde komma från  Japan, men här är det Nissan North America som svarat på kritiken. Men speciellt glädjande är det ju inte för dem som redan fått sin Nissan Leaf levererad. Transport Evolved säger sig specifikt ställt just frågorna varför man inte såg till att batterierna fick kylning vid snabbladdning som ju redan finns på Nissan NV-200 och i den kommande Leaf 60 kWh 2019. Ovanstående svar gav ju inte mycket precis!? Vilka safeguards?

Nissan verkar antingen totalt felbedömt köpare både i Nordamerika och Europa eller helt enkelt fått för sig att komma ut med modellen före 2018 på dessa marknader?? Inget i broschyrerna avslöjade heller något om att batteriet saknar kylning!?
I den svenska kundprislistan specas batteriladdning så här:

  • Uttag för snabbladdning – CHAdeMO 50 kW (ladda från varning till 80 % på 40 – 60 min) *1)
  • *1) Laddtiden är beroende av typ av snabbladdare, dess kondition, batteritemperatur och dess storlek liksom lufttemperaturen vid laddtillfället

Källa: https://transportevolved.com/2018/04/03/nissan-leaf-rapidgate-tapering-is-a-safeguard/

Även Tesla club Sweden har en artikel kring detta: http://teslaclubsweden.se/inte-sa-snabbladdning-av-nya-nissan-leaf/

Citerar TCS – Tibor Blomhäll: En sak är dock säker: Chevrolet Bolt, Opel Ampera-e, Tesla Model S, X och 3 – alla de elbilar med stora batterier har vattenkylning av batterierna. Renault Zoe har luftkylning där bilen kan blåsa kalluft från AC på batterierna vid laddning. Stora batteripack kräver rejäl kylning för att inte åldras i förtid.

Att som Nissan fortsätta stoppa in mer och mer batterier i bilarna utan att kunna kyla dem är en återvändsgränd. Vi rapporterade härom dagen om att kunder redan har märkt att nya 40 kWh Leaf tvingas strypa laddeffekten efter två snabbladdningar vid långfärd för att inte överhetta batterierna.