Uppdaterad med mer information om Volkswagens E-Crafter via Expressen.
Och det är en rejäl pjäs på 3.5 ton men den visar sig vara tillräckligt kvick med teknik hämtad från den redan beprövade VW e-Golf. Bilen har kapacitet för 10.7 kubikmeter last upp till 1.7 ton gör den säkert intressant för både hantverkare och distributörer. Frågan är förstås om den håller måttet? Expressen har provkört och skrev en artikel 18-09-06 här: https://www.expressen.se/motor/biltester/test-har-ar-raddningen-for-transportbilsbranschen/
Läs Autocars genomgång här:
https://www.autocar.co.uk/car-review/volkswagen/e-crafter/first-drives/volkswagen-e-crafter-2018-review
Här är Mercedes modell Mercedes eVito
De menar att deras varubil Mercedes eVito klarar över tio mil, och maximalt vid optimala förhållanden 18 mil. Lastförmågan är ett ton. Batteri på 41,4 kWh. Enligt Bil24.no skall försäljningen starta i Norge andra kvartalet 2019 efter Tyska marknaden. Räckvidden sägs vara 15 mil enligt WLTP-standarden.
Vid rapport som Norska TØI gjort (2016) så rör sig distributionsbilar inom stadskärnor och sällan mer än 12 mil om dagen. Se mer i artikeln om detta nedan.
Det finns ytterligare intressant info i denna rapport, engelsk blogg). https://vans.honestjohn.co.uk/van-reviews/mercedes-benz/evito-2019/
The all-electric van takes six hours to fully charge and the 84kW battery pack is stored under the loadspace floor so it doesn’t impact load capacity. However, unlike some electric cars, you cannot hook the van up to a rapid charging point to boost the battery to 80 per cent in 40 or 50 minutes. And that means you have to carefully plan your routes and charging points.
http://bil24.no/na-apner-mercedes-salget-av-elvarebil/