Det börjar bli lite klarhet i hybrid-bilarnas utbud och bland andra ”Alla tjänstebilar” med koppling till NyTeknik, – har sammanställt en översikt.
Men det är inte riktigt sant säga som ingress-raden påstår: ”Daglig jobbpendling – utan att någonsin behöva tanka”.
Det är dock helt riktigt att hybrider klarar kortare eldrift, bra om man bara pendlar ett par tre mil om dagen, men batterierna är betydligt mindre och klarar BARA kortare sträckor, dessutom kan tillverkarens uppgifter vara angivna med det gamla körcykel-systemet som du som köpare bör ta med i beräkningen med en sisådär -15-20% räckvidd.
Bilsvar är komplett och just uppdaterad gratis-tjänst via konsumentverket med samtliga fordon att jämföra: https://www.bilsvar.se
Det som tillverkarna heller inte avslöjar är att tekniken kräver kunskaper på servicestationerna och att servicen generellt är dyrare än en vanlig bensinbil.
Så läs uppgifterna med visst mått av eftertanke, innan du lägger en order, eller köper begagnad hybrid-bil.
https://allatjanstebilar.nyteknik.se/nyheter/2018/maj/lista-17-laddhybrider-sa-langt-gar-de-pa-el