Publika laddstolpar för elbilar har blivit dubbelt så många de senaste två åren, men det är glest mellan stolparna på landsbygden och längst i norr.
https://livsr.carto.com/builder/3c8d150d-4e5c-4e86-8c28-9048565dc0e6/embed
Ny statistik visar att det är stora skillnader över landet var det finns publika laddstolpar. Glesast är det på landsbygden och längst i norr, och det här är påverkar elbilsägare i Norrbottens inland.
– Ja, det är ju en katastrof. Det finns ju väldigt få ställen att ladda bilarna på och de som finns är ju oftast sådana semisnabba laddare där man får stå en till två timmar för att ta sig vidare, säger elbilsägaren Kalle Önneskog.
Han har 28 mil till veckopendlings jobbet i gruvan i Kiruna från hemmet i Gunnarsbyn någon timme nordväst om Luleå. Och under vintern krävs därför el-tankning i Gällivare.
– För att vara säker på att ta mig hela vägen upp.
Så det är din livlina för att ta dig upp till jobbet?
– Ja, visst är det så, annars kanske man får knacka på hos någon villaägare och fråga om man får låna någon ström, säger Kalle Önneskog.
80-90 procent av all el- och hybridbilsladdning sker visserligen i anslutning till hemmet men för längre resor eller boende i flerfamiljshus kan de publika laddarna varav vissa är gratis och andra kostar, vara avgörande. De har fördubblats de senaste två åren och vid årsskiftet fanns över 6 500 publika laddare fördelat på drygt 1 600 laddstationer i Sverige, enligt energibranschens intresseorganisation Power Circle.
– Tillväxten sker i storstadsregionerna med några få undantag såklart. Där det finns bilar så finns det också ett intresse för de som bygger laddinfrastruktur att bygga, säger Daniel Kulin, sakkunnig på intresseorganisation Power Circle.
I Örebro, Kronoberg, Uppsala och Västerbotten är de publika laddarna däremot färre och allra glesast är det i det vidsträckta Norrbotten. Ofta är det energibolag tillsammans med mackar, snabbmatställen och livsmedelsbutiker som står bakom utbyggnaden av publika laddstolpar med statligt stöd i ryggen.
Enligt den nya fyrpartiöverenskommelsen ska det satsas på en förbättrad laddinfrastruktur men regeringen har inte bestämt hur ännu, enligt infrastrukturminister Tomas Eneroth.
Elbilspendlaren Kalle Önneskog i Gunnarsbyn i Norrbotten menar att statliga insatser är nödvändiga och säger att det nu är upp till bevis.
– Det är mycket snack och lite verkstad. Det har pratats länge om att montera upp laddstationer och snabbladdare men än har vi inte sett någonting av det här uppe.
Nils Eklund
nils.eklund@sverigesradio.se
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7139253