Samtidigt som bensinpriserna debatteras väljer allt fler i Sverige att köra på el. I april tillkom 2 416 laddbara fordon vilket gör att det nu finns 75 procent fler elbilar och 45 procent fler laddhybrider jämfört med samma månad föregående år. Genom att köra på el istället för bensin och diesel undviks de kostnader som fossila bränslen medför. Men att köpa en Tesla är ännu ett dyrt alternativ för majoriteten bilköpare.
Runt om i landet höjs upprörda röster kring priserna på bensin och diesel. Att köpa en elbil är ett sätt att undvika de stora utgifter som fossila bränslen medför. Det finns nu 81 025 laddbara fordon i trafik i Sverige som alla har möjlighet att ladda billig el istället för dyr bensin eller diesel. Ett förhållandevis lågt elpris gör elbilen billig i drift. Samtidigt utgör det höga inköpspriset fortfarande en tröskel för många potentiella köpare, trots att elbilen sett till hela livslängden redan kan vara billigare.
– Sett till räckvidd får du idag mer än dubbelt så mycket elbil för pengarna som för 5 år sen. Trots det är en ny elbil fortfarande ett för dyrt alternativ för många, säger Alexandra Andersson, projektledare & statistikansvarig Power Circle AB.
Men elbilen är påväg att bli billigare. Power Circles prognos om 2,5 miljoner laddbara bilar till 2030 grundar sig i att batteripriserna ett par år in på 2020-talet kommer att vara så pass låga att elbilen kan konkurrera med konventionella bilar även i inköpspris.Denna utveckling medför att elbilens fördelar blir tillgängliga för en bredare allmänhet.
I väntan på en mer folklig elbil är det än så länge de stora och förhållandevis dyra elbilar som ökar mest i popularitet i Sverige.Störst beståndsökning står den nya Tesla Model3 för med 301 fler exemplar i trafik i april jämfört med mars. Redan efter två försäljningsmånader finns det således fler Tesla Model 3 än Model X i trafik i Sverige.Kia e-Niro SUV ökar med 171 exemplar och tar sig efter bara ett halvår in på Topp-10 listan över vanligast elbil i Sverige. Sammanlagt tillkom under april 1 176 helt eldrivna personbilar, lätta lastbilar och motorcyklar i trafik. Antal laddhybrider i trafik ökade 1 240 exemplar. Jämfört med samma månad föregående år finns det 75 procent fler elbilar och 45 procent fler laddhybrider i trafik i Sverige.
Att fortsätta bygga ut laddning är en förutsättning för att möjliggöra elektrifiering av personbilar. Det finns idag 7 927 publika laddpunkter fördelade på 1 839 laddstationer varav 398 erbjuder snabbladdning.
Det finns totalt 115 helt eldrivna bussar i Sverige, registrerade i 18 kommuner. Antalet elbussar i Sverige har mer än fördubblats jämfört med samma månad förra året. Flest elbussar (19st) finns i Helsingborg kommun.
Topplistan
De vanligaste elbilarna i Sverige är Nissan Leaf (4 252st), Renault Zoe (4 179st) samt Tesla Model S (3 824st). Bland laddhybriderna är Volkswagen Passat GTE (11 762st), Mitsubishi Outlander PHEV (10 142st) och Kia Optima PHEV (5 060st) vanligast.
På nya www.elbilsstatistik.se finns ytterligare information om det laddbara beståndet och laddinfrastrukturen i Sverige, inklusive grafer och andra visualiseringar av intressant statistik.