Patagonia har länge gjort sig känt som ett av de mest klimatneutrala klädföretagen i klädindustrin, en industri som efter oljeindustrin beräknas påverka klimatet i störst utsträckning. Patagonias grundare, Yvon Chouinard, har sedan snart 20 år uppmanat andra varumärken att donera en del av sina intäkter till gräsrotsrörelser och andra välgörande ändamål. Sedan 1985 skänker man även en procent av bolagets årliga intäkter till miljöorganisationer.
Nu berättar bolagets vd, Rose Marcario, att de kommer donera tio miljoner dollar till ”organisationer som jobbar för att bevara luften, skogen och vattnet och för att hitta lösningar på klimatkrisen”. De tio miljoner dollarna kommer från de sänkta företagsskatter som Donald Trump införde förra året, det rapporterar Adweek.
– Att vara ett ansvarstagande företag innebär att betala skatt som motsvarar ens framgång och därigenom stötta både vår stat och statliga regeringar, vilka i sin tur jobbar för vårt samhälles välmående. Trots detta har Trumpadministrationen infört skattesänkningar för företag som hotar dessa tjänster och innebär en fara för vår planet, skrev Rose Marcario.
När varumärket 2011 släppte en ny fleecetröja marknadsfördes den med ”Dont buy this jacket – the environmental cost of everything we make is astonishing”.
Via Resumé