Höga utsläppsvärden kommer att kosta biltillverkarna miljardbelopp

 

Via Expressen.se – Allt om bilar: En siffra och ett årtal. Det är det som sysselsätter utvecklings- och motorcheferna på världens alla bilföretag just nu. Siffran är 95 gram koldioxid per kilometer och årtalet är 2020. Det är grundkravet från EU på utsläpp i snitt från hela bilföretagets fordonsflotta. Till det kommer olika kompensationer för vikt samt en något mjuk övergång till 2021.

Biltillverkarna hade hoppats att dieselmotorerna skulle hjälpa till att pressa ner utsläppen. Men dieslarnas höga utsläpp av kväveoxider och partiklar har orsakat en het debatt och krav på förbud mot dieselbilar.

Därmed sitter tillverkarna fast i fällan. Koldioxidutsläppen måste ner men kunderna köper inte de bilarna, dieslarna, som får ner utsläppen.

LÄS MER: Volvo gör succé i USA 

Kostar miljarder i böter

Och det är en ekonomisk risk i omställningen. Enligt branschtidningen Automotive News bör Renault/Nissan, där numera även Mitsubishi ingår, Volvo, Land Rover och Toyota alla klarar att sänka sina utsläpp tillräckligt för att undvika böter.

Men biljättar som Kia/Hyundai, PSA, Ford, Volkswagen-gruppen, Fiat/Chrysler, Daimler och BMW är alla på väg mot ekonomiskt kännbara straff.

Prognosen för VW-gruppen är att de slutar på utsläpp på 99,1 gram koldioxid per kilometer istället för kravet 96,3. En överträdelse på 2,8 gram i snitt skulle kosta VW-gruppen hela 12 miljarder kronor i böter

BMW skulle missa kravet med 3,7 gram och därmed få böter på cirka fem miljarder kronor. Böterna ställs ut i euro per såld bil, därav skillnaden mellan de olika tillverkarna.

Högst böter tippas Fiat/Chrysler få med hela 13 miljarder kronor. Men så missar också bilgruppen utsläppsmålen med drygt tio gram.

– Det är tydligt att färre sålda dieselbilar kommer att leda till att flera av de stora biltillverkarna kommer att missa Europas koldioxidmål. Det i sin tur kommer att kosta tillverkarna många miljarder, säger Thomas Goettle, från konsultfirman PA Consulting, till Automotive News.

Volvo väntas klara målen med råge

Volvo säljer många stora bilar och har ett krav att nå 103,5 gram, vilket företaget väntas göra med råge. Tack vare elektrifiering och snålare drivlinor väntas Volvo nå ner till 90,1 gram – en nivå som alltså är mycket längre än grundkravet och vad hela VW-gruppen ska klara.

Flera tillverkare, bland annat Toyota, Fiat, Volvo och Subaru har sagt att de ska sluta utveckla eller sälja dieselmotorer inom en snart framtid. Toyota plockar till exempel bort alla dieslar från Sverige och Europa redan i år.