Bilförarna luras på miljardbelopp!

Två artiklar värda att uppmärksammas!

Och fossilbils-företagen hinner inte klara nya avgasreglerna vilket gör att paniken hos dem fortätter. Nedan citerar vi SVD’s artikel…

– Det är fortfarande ett labbtest och inte verklighet. Biltillverkarna kommer att lära sig att manipulera genom att exempelvis ha ett ”eco-läge” som de vet enbart används i labbtestet och genom att optimera automatlådor. Forskningsrön från ICCT visar att gapet mellan labbmiljö och verklighet därför kan öka till 31 procent år 2025.
EU:s koldioxidutsläpp från bilar ska samtidigt minskas till 95 gram per kilometer i genomsnitt för varje bilmärkes flottor år 2021. Kommissionens förslag är därefter att värdet ska pressas ner med 15 procent till 2025 och 30 procent fram till 2030 utifrån 2021 års nivå. Allt detta är både en stor politisk fråga och motarbetas av bilindustrin. – Det vi ser är att biltillverkarna nu på olika sätt försöker höja den nivå som de ska utgå från 2021. Vi ser att över hälften av reduceringen därför kan ätas upp 2025.
Enligt Julia Poliscanova är det bara en sak som hjälper.
– Vi måste börja mäta koldioxid i verklig körning – ute på vägen. Det är enda sättet.
Ett sådant förslag finns nu från EU-parlamentarikern och socialdemokraten Miriam Dalli. Det ska röstas i miljökommittén i EU-parlamentet den 10 september.
Förslaget stöds också av liberalerna och de gröna. Går det igenom ska hela parlamentet därefter rösta och har en chans att bli lag i början av nästa år.
– Jag tror att det kan bli verklighet, säger Julia Poliscanova.

För att lugna ned stämningen satsar de ytterligare stora belopp på konceptbilar som vi knappast kommer se i trafiken, inte ens de närmaste åren.

https://www.svd.se/expert-svenska-bilforare-lurade-pa-miljardbelopp–test-manipuleras

https://www.nextgreencar.com/news/8487/innacurate-tests-cost-european-drivers-150-billion-euros/

https://www.transportenvironment.org/press/carmakers-have-cheated-european-drivers-tune-150bn-euros-2000

What is WLTP and how does it work?